вівторок, 2 серпня 2016 р.


          «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном»

Ліси блищать, підлісок свіжий,
Широкий і довгий лист,
І весело гуляти в лісі
І слухати пташиний свист.

 
Натовп корабельників чекала на пристані сміливих мореплавців. Але Робін Гуд дивився не на них: він побачив на березі поруч з кульгавим Трента молодшого з синів вдови.

– Що в Вирисдэле? – запитав він, зістрибнувши на пристань, перш ніж французи встигли кинути якір.

– Біда в Вирисдэле, – відповів син вдови, якого звали Джеком. – В замку немає ні стріл, ні їжі. Шерифовы люди продовжують облогу. Вони розвідали, що ти зі стрілками пішов із замка підземним ходом. Білль Статли і я, ми пішли на полювання, але стражники вистежили нас, коли ми вийшли з підземелля, і погналися за нами...

Робін з тривогою заглянув в очі юнака.

– І де ж Білль?

– Шериф наздогнав нас у Понтефракта, – провадив Джек, не відповідаючи на питання. – Добрі селяни заступилися за нас, дізнавшись, що ми – твої люди. Білль Статли повів їх проти шерифа, а мені наказав скакати до тебе, щоб ти поспішив на допомогу Річарду.

– Хто в замку? – швидко запитав Робін.

– Энгельрик, мої брати, Скарлет і Ельфер.

– Багато людей взяв шериф з собою до Понтефракту?

– З ним вісімнадцять стражників і лицар, одягнений в кінську шкуру, з рогами на шоломі.

– Гай Гісборн, – сказав Робін, насупившись.

Він постояв у задумі, дивлячись, як під наглядом стрільців французькі моряки зносять на берег своє добро. Зв'язки луків і купа колчанов швидко росли на пристані, радуючи серце стрільця. І коли він знову підняв очі на хлопця, похмура тінь втекла з його обличчя, а голос був веселий.

– Нічого, молодець! – вигукнув він. – Ти бачиш, не дарма ми ходили в море: тепер у нас є чим почастувати наших ворогів. Де твій кінь, хлопець?

– Лягла. – Юнак кивнув на дорогу, де, обліплена роєм мух, лежала кінська туша. – Але я приготував тут двох коней. Вони нагодовані і стоять під сідлом.

Робін Гуд поправив сагайдак на спині.

– Маленький Джон, – крикнув він, – ми поїдемо з тобою вперед! А ти, фриар Тук, веди хлопців у Вирисдэль виручати старого Ричарда. Поспішай! Може бути, вже пізно. Киньте тут все добро, нам збереже його господиня «Зелених веселий». Зброя візьміть з собою, до останньої стріли. Мерщій развяжитесь з французами і не зволікайте ні хвилини. Ти, молодець, слухайся фриара Тука, як господа бога.

Молодший син вдови з заздрістю подивився на Маленького Джона, бо очікував, що сам поїде з Робіном; і коли пил злетіла під копитами двох коней, сльоза покотилася по його запиленій щоці.

А Робін з Маленьким Джоном скакали, не жаліючи коней, весь вечір і добру частину ночі.

Вже села місяць і засвистали птахи в лісі, коли вони зістрибнули на землю біля харчевні «Синій вепр» в Сайлсе і, кинувши поводи, стукнули двері.

Перепочивши годинку і підкріпившись, поки господар здобував свіжих коней, вони поскакали далі.

Ліс підступив до самої дороги, і Маленький Джон, ні слова не кажучи, звернув на лісову стежку. Робін Гуд похвалив його за обережність. Копита коней безшумно ступали по моху і трави, а лісова гущавина приховувала вершників від людського ока.

Біля струмка, через який перекинуто був хиткий місток, стрілки перезирнулися. Багато років тому на цьому містку Робін вперше зустрів свого вірного друга. Ні той, ні інший не хотіли поступитися дорогу, а двом розійтися було ніде. Вони билися на хитких колодах до тих пір, поки важка дубина Джона не скинула Робіна у воду.

– Скажи, – запитав Маленький Джон, сплигуючи з коня, щоб перевести її через студений потік, – адже ти міг здолати мене тоді, якщо б захотів? Ти навмисне поступився мені в той день?

Робін лукаво усміхнувся.

– Не завжди перемагають силою, – сказав він. – Расшиби я тобі голову тоді, хіба був би у мене сьогодні супутником Маленький Джон?

Олень, схиливши гіллясті роги, пив воду вище за течією струмка. З-за зеленої завіси плакучих верб стрільцям було видно, як насторожився він, почувши їхні голоси. Змочені водою губи оленя блищали сріблом; він скинув голову вище, ловлячи вітерець чутливими ніздрями, потім зірвався з місця, і гілки затріщали на його шляху.

Раптом тріск сучків припинився так різко, що Робін негайно ж запитливо глянув на Маленького Джона. Той мовчки кивнув головою і прив'язав свого коня до дерева і кінь Робіна. Пригнувшись до землі, стрілки ковзнули в гущавину і побігли лісом, обережно перестрибуючи через сухий хмиз, щоб не видати себе випадковим звуком.

На галявині поряд з вывороченным грозою кленом лежав, підім'явши під себе передні ноги, олень. З шиї, пробитою стрілою, фонтаном била кров. Людина в рогатому шоломі розсунув гілки, притримуючи накинутую на плечі кінську шкуру.

– Ось і він, – шепнув Робін Маленькому Джону. – Давно я чекав цієї зустрічі!

Тут Робін Гуд зігнув свій лук і накинув петлю тятиви на карб.

– Скачи в Понтефракт, я наздожену тебе по дорозі.

– Вже краще я почекаю, – відповів стрілець. – Не багато часу потрібно, щоб спустити стрілу.

Робін Гуд похитав головою.

– Невже я буду стріляти в нього з-під куща, як в оленя? Чи Не вважаєш ти, що я відмовлюся від бійки з Гаєм Гисборном? Поспішай в Понтефракт. Якщо шериф схопив Білля Статли, він недовго буде роздумувати, перш ніж підійняти його під поперечину.

Стрілок з занепокоєнням окинув поглядом могутню постать лицаря, що схилився над оленем.

– Пусти мене з ним побитися, а сам скачи в Понтефракт.

Робін Гуд вловив тривогу в словах стрілка. Він поклав йому на плече свою важку руку.

– Такого подарунка не вправі вимагати від мене навіть ти, Маленький Джон, – сказав він твердо. – Жодного разу за довгі роки я не наказував тобі як начальник. Тепер...

Стрілець мовчки повернувся і зник у кущах. Робін Гуд почекав, поки у шелест листя і гуркіт струмка не вплівся глухий перестук копит. Тоді, розсунувши ліщина, він ступив на галявину.

– Подивитися на оленя – ти стрілець непоганий, – сказав він. – Тільки доведеться мені уявити тебе шерифу, лицар, за те, що ти звалив оленя в королівському лісі!

– А ти хто такий, що тривожить про королівських оленях? – запитав лицар, виставляючи груди вперед.

– Я лісничий тутешніх лісів, – відповів стрілець. – І даремно ти смієшся, лицар, тому що якщо шериф не вздернет тебе на мотузку, то вже, вірно, накаже відтяти тобі праву руку, щоб неповадно було турбувати червоного звіра.

– Ну, ми з шерифом друзі, полюємо разом. А от якщо ти – лісничий в цих лісах, то, напевно, вкажеш мені, де знайти розбійника, по імені Робін Гуд.

– А яка мені буде за це нагорода?

Лицар сунув руку в кошель, прив'язаний до пояса, і побренчал золотом.

– Добре, – відповів стрілець. – Мені знайомі всі стежки в Бернисдэльском лісі, і я допоможу тобі відшукати молодця. Але чи відомо тобі, лицарю, що Робін Гуд – відмінний стрілець? Я боюся підвести тебе під його стрілу, бо, клянуся святим Кесбертом, він пристрелить тебе, як бабака.

Особа лицаря почервоніло, одна брова піднялась вище іншої.

 

– Зухвалий ж, ти, лісничий, – сказав він, – і я провчу тебе, коли прийде час! А тепер покажи мені печеру розбійників, тому що я теж не перший день тримаю в руках цей лук.

– Перш покажи мені своє мистецтво, лицар. Бачиш омелу на дикій груші? Нехай це буде наша мішень. Вона висить на тонкому стеблі. Якщо міток твій очей і вірна рука, але зіб'єш чи омелу стрілою?

Стріла Гая Гісборн пронизала зелений куля, і кілька вузьких листочків, кружляючи, злетіли на землю. Стріла Робіна пройшла на дюйм від стебла. Вони вистрілили по другому разу, і зелений куля здригнувся, ліниво застрибав по гілках і впав до ніг стрілка.

– Відмінний постріл! – вигукнув лицар. – Скажи мені своє ім'я, лісничий, щоб я знав, як звуть кращого лучника в наших краях.

– Мені нема чого критися, – відповів Робін, – але спершу я хотів би почути, як звуть шерифова друга, який б'є заборонену дичину в королівському лісі.

– Звуть мене сером Гаєм Гисборном, стрілець. Я блукаю в цих лісах давно, і зовсім не олені потрібні мені. Я шукаю проклятого віллана, який посмів підняти руку проти свого пана і запаморочити голови селянам усієї округи, порушивши порядок, встановлений богом і королем. Веди мене туди, де переховується від правосуддя Робін Гуд.

– Я – бернисдэльский Робін Гуд, з міста Локслі, і радий помірятися з тобою силами, лицар!

Мечі зашипіли, вилітаючи з піхов, і зітнулись над головами віллана і пана. Сонце грало на полірованої сталі, спалахуючи, потухаючи і спалахуючи знову. На початку сутички мечі були гостріше свіжого скалки кременю, а щити виблискували черню і сріблом і барвистою емаллю гербів. Круторогий бик погрожував з родового щита Гая Гісборн, лілія і шахова дошка сяяло блакиттю на щиті Робіна, добутому в морському бою у французів. Потім иззубрилась сарацинская сталь мечів, лопнули залізні обручі на щитах, искрошились емаль, срібло і чернь; посічене ударами уламки відлітали в траву. Меч лицаря був на чотири пальці довші меча стрілка, і першим прийшов в непридатність щит Робін Гуда.

Бійці билися мовчки, і тільки скрегіт сталі не замовкав ні на мить. Ноги бійців утоптали траву на галявині. Важкий удар обрушився на меч Робіна, сталь розбилося, як скло, а кінець клинка, блиснувши в повітрі, з ходу влетів у стовбур дерева навскіс, як широкий ірландський ніж.

Тепер Робін став задкувати назад, обороняючись уламком меча, який служив йому відразу і мечем і щитом, і кольчугою.

Він відходив крок за кроком, п'ядь за п'яддю по колу, поки кільце не замкнулося і він не ступив на втоптану траву.

Тут лежав убитий олень, і, задкуючи, Робін спіткнувся об нього. Тут Гай Гісборн ударив його в бік, і тільки сагайдак врятував стрілка від неминучої смерті.

– Ти будеш лизати мені п'яти, раб! – прохрипів Гай Гісборн, заносячи знову свій меч.

– Ні! – вигукнув Робін. – Я не помру від руки пана!

Це були перші слова, що злетіли з його вуст з початку бою. Отпрянув в бік, як стріла від спущеної тятиви, він вдарив лицаря уламком меча в живіт знизу вгору, як разять ірландським ножем у вуличній бійці. І удар був такий сильний, що тупий уламок пройняв кольчугу і по саму рукоять пішов в тіло ворога.

Гай Гісборн впав, а Робін повалився з ним поруч. Він був такий виснажений, що не міг ворухнути ні рукою, ні ногою. Але його обличчя сміялося, а крізь мокрі від поту вії очі дивилися на сонце, зацепившееся за вершину дуба.

Він лежав і щурил очі, і сонячний промінь заплутався у нього в віях, виблискуючи величезним чорним щитом, і стрілець стискав, то розтискав повіки, і райдужний щит грав, переливаючись малиновим, жовтим, зеленим, синім кольором, і Робін сміявся, думаючи про те, що його ворог убитий, а він залишився живий і життя, як крапля на віях, переливає веселкою, брязкаючи малиновим, червоним, зеленим і синім шумом.

Груди стрілка здіймалася рівніше, рівніше, і він заснув. Йому приснився славний бій, натовпу вілланів у малинових куртках, з ірландськими ножами в руках і натовпу панів в блискучих кольчугах.

«Ти будеш лизати мені п'яти, раб!» – почув Робін торжествуючий голос і негайно відкрив очі.

Повиснувши на самому кінці вербової гілки, над ним погойдувався дрозд, а в дзьобі у птиці звивався тонкий білий черв'як.

– Хо-хо-хо, дроздушка! – вигукнув Робін так голосно, що дрозд випустив свою здобич і ковзнув у листя.

Стрілець вперся в землю рукою і сів.

Він подивився на Гая Гісборн, по обличчю якого бігали мурашки, і на уламки щитів, і на уламок меча, нерухомо стирчала в незграбному стовбурі, і розсміявся, бо працьовитий павук вже встиг натягнути прозору сітку між клинком, дубовою корою і колючим квіткою глоду.

– Все життя ти був негідником, сер Гай, а сьогодні перестав ним бути! – вигукнув Робін, нахиляючись над убитим ворогом.

Він зірвав з лицаря кінську шкуру і накинув його собі на плечі. Потім кинув свій сагайдак, розрубаний ворогом, і взяв сагайдак Гая Гісборн і його мисливський ріг. І кинув свої піхви, тому що вони були закороткі для лицарського меча. Він підняв обидва цибулі і рушив в шлях, тривожачи ліс веселим співом срібного рогу. І скоро сутінки заплели своєю павутиною галявину, а прим'ята трава заворушилася, розправляючи жадібні до життя, живучі стеблинки.
 
(ВИКОРИСТАНО онлайн-перекладач)

Немає коментарів:

Дописати коментар